Hoppa till innehållet

Gör skillnad på riktigt – bli en del av Missing People Swedens styrelse!

Valberedningen i Missing People Sweden söker nu engagerade och kompetenta kandidater till styrelsen inför årsstämman den 18 april 2026.

Vill du bidra med din tid, kunskap och ditt engagemang för att utveckla en samhällsviktig organisation vidare? Då är du varmt välkommen att nominera dig själv eller någon annan – förutsatt att den nominerade tackat ja.

Nomineringsperioden är öppen till och med den 31 januari 2026.

Vårt uppdrag och vår värdegrund

Missing People Sweden är en ideell organisation som hjälper anhöriga och polis med att publicera efterlysningar och arrangera sökinsatser efter försvunna personer.

Våra värdeord – Omtanke, Engagemang och Professionalism – ligger till grund för allt vi gör, med visionen att ingen ska försvinna utan att hittas.

Organisation och styrelsearbete

Styrelsen består av ordförande, kassör och fem ledamöter, som inom sig utser vice ordförande, sekreterare och andra nödvändiga befattningar. Styrelsen ansvarar för att leda, planera och utveckla organisationens arbete i enlighet med verksamhetsplanen, stadgarna och gällande lagar. Styrelsen är föreningens beslutande organ mellan årsmöten, förvaltar föreningens medel och verkställer årsmötets beslut. Styrelsearbetet är ideellt.

Poster att nominera till

Styrelse:

• Ordförande – 1 år

• Kassör – 2 år

• Ledamot – 2 år

• Ledamot – 2 år

 

Revision:

• Revisor – 1 år

• Revisorssuppleant – 1 år

• Lekmannarevisor – 1 år

 

Valberedning:

• Tre ledamöter – 1 år, varav en sammankallande

• Suppleant – 1 år

Ordförande

• Dokumenterad styrelseerfarenhet eller erfarenhet från ledande befattning

• Förmåga att driva strategiskt utvecklingsarbete

• God vana av att företräda en organisation externt

• Stark kommunikativ förmåga och en samarbetsinriktad ledarstil

• Erfarenhet av ideell sektor, krisberedskap eller samhällsviktiga verksamheter är meriterande

Kassör

• Gedigen ekonomikompetens, gärna inom redovisning, ekonomi- eller controllerfunktion

• Erfarenhet av budgetarbete, ekonomisk uppföljning och ekonomistyrning

• Trygghet i att tolka och förklara ekonomiska rapporter

• Förmåga att utveckla och säkerställa strukturer och rutiner för ekonomihantering

• Erfarenhet av ideell ekonomi eller insamlingsverksamhet är meriterande

Ledamöter – meriterande spetskompetenser

• Insamling

• Kommunikation och PR

• HR och personalansvar

• Sekreterare

Kvalifikationer och egenskaper vi värdesätter

• Erfarenhet av styrelsearbete i ideell förening.

• God samarbetsförmåga och vara lyhörd i mötet med andra.

• Förmåga att arbeta självständigt samtidigt som du trivs med att inga i ett team.

• God kommunikativ förmåga, både internt inom organisationen och externt i olika sammanhang.

• En analytisk och strukturerad arbetsstil med förmåga att se både detaljer och helhet.

• Engagemang, ordningssinne och ansvarstagande i ditt uppdrag.

• Förmåga att tänka strategiskt och bidra till organisationens långsiktiga utveckling.

• Goda kunskaper i Office 365 och dess tillhörande funktioner.

Viktig information

Valbar till styrelsen och valberedningen är medlemmar som har betalat medlemsavgiften. Missing People verkar under Svensk Insamlingskontroll och ställer höga krav på trovärdighet och säkerhet. Därför ska kandidater som går vidare i urvalsprocessen uppvisa utdrag ur belastningsregistret och godkänt UC (inte äldre än fyra veckor). CV, personligt brev och referenser ska också lämnas in.

Skicka in din nominering

Skicka din nominering senast 31 januari 2026 till: valberedning@missingpeople.se

Intervjuer sker löpande – skicka in din nominering redan idag!

Vi ser fram emot din ansökan.

 

Vänliga hälsningar,

Valberedningen

Missing People Sweden